AdBlue® gyártás

Biztonsági adatlap

 

32,5 %-os karbamid-tartalmú magas tisztaságú vizes oldat az ISO 22241DIN 70070 és CEFIC AUS 32 Minőségbiztosítási útmutató szerint. A Borealis linzi gyárában ammóniát és karbamidot gyártanak.
Következő lépésként – egy, a magas minőségi követelményeknek megfelelő, integrált és zárt gyártási folyamat során – AdBlue® -t állítanak elő.
Az AdBlue® alkalmazása:
Az AdBlue® az SCR technológiás dízelmotorok számára kifejlesztett, nitrogén-oxidokat (NOx) redukáló anyag, amely lehetővé teszi a gépjárműveknek, hogy megfeleljenek az EURO IV, V, és a jövőben bevezetésre kerülő EURO VI által szabott határértékeknek.
Az AdBlue® felhasználási területei:
SCR technológiás tehergépjárművek, buszok, traktorok, építőipari gépek,
valamint dízel személygépkocsik.

Az SCR katalizátor működési alapelve

Az SCR technológiás dízelmotorok külön AdBlue® tartállyal rendelkeznek. Az AdBlue® forró kipufogógázba történő befecskendezésével kémiai reakció jön létre, amelynek hatására a víz elpárolog, a karbamid ammóniára és CO2-ra bomlik. Az SCR katalizátorban a nitrogén-oxidok (Nox)az ammóniával reakcióba lépve ártalmatlan nitrogéngázzá és vízpárává alakulnak át.

EURO I-VI normák

A légkört terhelő ártalmas részecskék mennyiségének csökkenése érdekében az Európai Unió (EU) 1990-től a dízel haszongépjárművek számára felállított normákkal kezdte folyamatosan redukálni a környezetre káros anyagok kibocsátását. A szabályozás alá tartozó négy ártalmas anyag: a hidrogénkarbonát (HC), szén-monoxid (CO), nitrogén-oxidok (NOx) és makrorészecskék (PM, vegyi anyagot tartalmazó mikroszkopikus koromrészecskék). Az EU normák az újonnan üzembehelyezett haszongépjárművekre vonatkoznak és az EU mind a 27 tagállamában kötelező érvényűek.
A legújabb, EURO VI-os norma bevezetéséről már megszületett a döntés (2014-től lép érvénybe), amely a megengedett NOx határérték csökkentését az EURO V-ös normához képest 2,0 g/kWh-ról 0,4 g/kWh-ban határozza meg. Ez a NOx kibocsátás határértékének további 80 %-os csökkentését jelenti.

A gépjárművek tartályában lévő AdBlue® töltetek minősége

AdBlue® minőség

A minőség két ok miatt változhat:
– A vevő tárolási körülményei esetleg nem megfelelőek: nem
biztosítottak a szükséges hőmérséklet-határok, vagy a vevő a
szavatossági időn túl is felhasználja a terméket.
Az AdBlue® megfagy. Ha kiolvad, és hagyunk időt a
homogenizálódásra – amihez rövid idő kell – a minőség nem romlik.
Az előírtnál nagyobb hőmérsékleten való tárolás maradandó
károsodást okoz: a karbamid bomlik, és az ennek során keletkezett
ammónia eltávozik.
A visszamaradó karbamid-oldat – nem AdBlue® – karbamid
koncentrációja kisebb lesz, mint amire az OBD rendszereket
felkészítették, így a használat során zavarok keletkeznek.
– A jelenlegi magyarországi – és a szakirodalom szerint külföldön is
tapasztalható – gyakorlat szerint a gépkocsivezetőnek sok lehetősége
van manipulációra. Pl. „költségmegtakarítási céllal” felhígítja az
AdBlue® -t. Jobb esetben desztillált vízzel, rosszabb esetben
ivóvízzel.

AdBlue termékspecifikáció